Jambatan Jerami Yang Aneh

Assalamualaikum para pembaca Aku Punyer Lah!...

Hari ini merupakan hari yang bahagia buat aku sebab permohonan melanjutkan pelajaran ke University of Cambridge, England UiTM Shah Alam untuk program ijazah aku telah diluluskan..Walaupun aku tidak mendapat kemudahan kolej kediaman, duduk masjid je la nampak gayanya namun aku tetap bersyukur aku dapat jugak melanjutkan pelajaran ke sana. Harap-harap disana ada internet wifi yang laju untuk aku sentiasa online dan Googling =P

akupunyerlah!,akupunyer.com,jambatan jerami,jambatan gantung,jambatan rumput,jambatan pelik di Peru

Namun..Entri aku pada kali ini bukan lah nak menceritakan pasal permohonan aku ni tetapi aku nak menceritakan tentang jamban jambatan yang boleh dikatakan pelik jugak lah.Jambatan yang dimaksudkan adalah jambatan yang diperbuat dari jerami @ rumput macam gambar di atas ini.Sebagai bakal engineer cewah! aku pun tak sangka yang jerami ini boleh dijadikan jambatan.Tambahan pula,jambatan ini agak panjang iaitu 120 meter.

jerami padi,rumput pelik,jambatan agung babylon,villa jerami,villa jerami bali,villa jerami seminyak
Penduduk tempatan membawa jerami yang telah siap dipintal


Hebat giler kan?Guna batu je meraut jerami
jerami villa bali,jerami villas,jambatan
Berat ke jerami nie?

Menurut dari sumber yang aku perolehi, jambatan gantung ini terletak di Peru atau lebih tepat lagi di selatan Canas berdekatan Cuzco.

Tarik jangan tak tarik! Hahaha

akupunyerdotcom,jerami pelik
Amacam? Ade berani nak lalu ke?
Jambatan aneh ini juga adalah hasil tenunan tangan dari jerami bernama “Qoya” dan dibaiki setiap tahun oleh masyarakat setempat tanpa menggunakan peralatan moden..Rajin gila kan setiap tahun nak kena repair.

Cuba tengok jerami-jerami yang telah dipintal ni,nampak macam tali kan?

Jika dipandang secara teliti, jerami-jerami yang membentuk tali ini seakan-akan tali yang sebenarnya walaupun pada dasarnya ia diperbuat dari jerami.Menurut sumber itu juga, larangan merokok telah pun dikeluarkan sekiranya seseorang itu ingin melintas jambatan tersebut.


Fuh, semangat kerjasama bak kata Wonderpets

Jambatan dah siap.Jom melintas!!

Credits : CGrians
P/S : Kalau lembu ke kambing ke lalu,tak ke dimakannya? hahaha

Jambatan Jerami Yang Aneh Jambatan Jerami Yang Aneh Reviewed by OH Buletin on 11:48 PM Rating: 5

25 comments:

  1. aku cuma fikir tentang kesungguhan mereka mencari alternatif untuk membuat laluan perhubungan.

    ReplyDelete
  2. mereka x de teknologi dan wang dan ni la yang terjadi..scr x langsung jd kreatif kan..
    http://miszatie.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. wahh,,,heabt jugak dorang ni..unik2..;:)

    ReplyDelete
  4. Hai zouL
    Chatbox zouL xkuar2 lah

    :(

    ReplyDelete
  5. ish mcm seraamm jew nak lalu :D

    ReplyDelete
  6. @miszatie hehe..bernas sungguh komentarnye ye..

    ReplyDelete
  7. @cikida hehe..aah.manusia bila terdesak akan menghasilkan idea2 yg kreatif belaka..

    ReplyDelete
  8. @CikYana(",) huhu...ptot la lama tak nmpk cik yana....ZOuL dh tukar SB baru niii

    ReplyDelete
  9. @hatikubaik-mohdhazlan Dreadlock setahun sekali repair bro..tahan la gamaknye..kt sana tak selalu hujan kan..

    ReplyDelete
  10. @| schaza | haha..kalau seram jangan lalu..tengok je dari jauhh hahaha

    ReplyDelete
  11. hebat orang-orang ini...x spt sesetengah org kita...x reti brdikari..sikit2 mtk2 gomen...

    ReplyDelete
  12. tahniah dpt uitm.. insyaallah uitm xdek jambtn cmtuh..hehe

    ReplyDelete
  13. @Tokan haha.. ZouL sokong giler ayat ni!!

    ReplyDelete
  14. @cik sue ;) heheh.thankss cik sue..harap2 nye la tak de jmbtan cmtu.klu tak mmpuishh nk lintas haha

    ReplyDelete
  15. @pRiNCe amboi sempat pomote lg tu haha..spam ke ape neh? =,='

    ReplyDelete
  16. salam zoul..

    nk tny, apply uitm under upu ke?

    ReplyDelete
  17. @dak eina tak la..ZouL penerapan semester akhir diploma ke degree..

    ReplyDelete
  18. aneh ke kretif? haha..

    Zoul, wani dah buat tutorial nk edit pakai photoshop gmba tuh, pasni nk tangkap guna hempon pon buleh, haha =D

    http://sweetpearl24.blogspot.com/2011/07/zooming-effect-tutorial.html

    ReplyDelete
  19. Salam...rasanya memang orang dulu2 guna jerami untuk membuat tali. Malah pada masa tu tali pengikat kapal juga diperbuat daripada jerami...

    Btw, tahniah kerana berjaya masuk UiTM.

    Latest entry Pengurus Penakut?

    ReplyDelete
  20. @nuf4u aik..tinggal jejak kt sini? shoutbox tak kuar ke?

    ReplyDelete
  21. @Abang Long wow. yeke? baru ZouL tau hehe..thanks for the wish

    ReplyDelete

Powered by Blogger.