Bahayanya Duit Baru !

ASSALAMUALAIKUM...

Cerita ini memang benar-benar berlaku pada diri aku. Tidak aku sangka yang duit baru yang dikeluarkan sejak Julai 2012 ada bahayanya tanpa kita sedari. Duit baru ini aku rasa kita hanya dapat apabila menerima duit raya daripaka seseorang. Walaupun aku dah berumur 22 tahun, namun aku masih lagi mendapat duit raya dari saudara mara. Jangan jeles ye.

Berbalik semula kepada kejadian tadi, ketika itu aku hendak membayar harga minuman yang aku beli di sebuah kedai mamak berhampiran rumahku. Jumlah harga adalah RM1.30 (teh ais sebungkus jer) jadi aku keluarkan RM1 dari dompetku dan syiling 30 sen. Kemudian aku bagi kepada cashier tersebut. Rupa-rupanya, ada lagi sekeping RM1 yang terselit di belakang wang RM1 yang aku berikan tadi. Kiranya aku dah terbayar RM2.30 tanpa aku sedari. Hampir-hampir aku rugi.

Nasib aku baik kerana cashier tu baik hati dan pulangkan RM1 yang terlebih tu. Rasanya aku keluarkan tadi cuma RM1. Namun tak sangka ada RM1 lagi yang melekat di belakangnya. berkemungkinan sebab jari aku tadi tidak kesat masa mengira wang yang aku keluarkan.

Ada duit yang terselit tanpa kita sedari
Disebabkan wang ini masih baru,tiada kedut-kedut jadi memang hal ini menjadi masalah. Lagipun wang kertas yang baru ini nipis dan licin sangat. Boleh tersalah kira dibuatnya. Aku ingatkan hal ini cuma aku sorang jer yang alami, rupanya mak aku pun pernah mengalami hal sama. Walaupun cuma RM1, tapi kalau 5 kali hal ini terjadi, dah Rm5 dah tu. Bayangkan kalau wang kertas RM10 ke RM50 ke. Tak ke rabak jawabnya?

Jadi, pesan aku kat sini,berhati hati ketika korang sedang membayar dan periksa sekiranya anda terberi duit lebih kepada cashier terutamanya pengguna duit baru tu.

Sekian, terima kasih

P/S: Ada sesiapa pernah mengalami kejadian seperti ini gak?

Kalau korang dah baca, klik "Like" kat bawah ni ye :
Bahayanya Duit Baru ! Bahayanya Duit Baru ! Reviewed by OH Buletin on 12:59 PM Rating: 5

57 comments:

  1. saya umo 22 tahun juga n masih dpt duit raya .. hehe..

    tp betul2.. duit baru suka jer menyelit kat belakang.. sy pun pernah alami :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..still dpt duit raya gak ek.

      tu la.bahaya gk duit ni..syiling 50sen pun sme gak

      Delete
  2. haah.. betul tu.. aritu dapat duit raya RM5.. tp melekat.. mcm dpt rm2 ja.. =.=' nipis sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tu la..kalau dpt tak pe..jgn mse nk bg tu lak yg melekat...

      Delete
  3. Benda ni hanya terjadi pada wang kertas polimer... Seperti RM 1 dan RM 5... Ianya terjadi akibat dari tindakan elektrostatik yang menyebabkan dua keping atau lebih wang yang sama melekat antara satu sama lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ooo mcm gtu ke..walaupun kat RM1 dan RM5 tp still ade nilai gk tu.klu sekeping dua melekat..hadoiii..mmbazirrr

      Delete
  4. betul tu...semalam pun jadi perkara yang sama..tak perasan duit tu melekat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bahaya tu..bpe ringgit yg melekat?

      Delete
  5. nina tak suka duit baru sebab kaler RM10 n RM20 macam nak sama,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah..tau tak pe..kene lebih hati2 la b4 kuarkan duit tu..check dulu note kt duit tu

      Delete
    2. mana ada, duit rm10 merah, rm20 oren. mana sama

      Delete
  6. duit rm1 ngn rm5 je cmtu asenye . sebab plastik . hiks

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.aah..duit tu je yg bermasalah sket..

      Delete
  7. Satu lg bhy duit br ialah duit rm10 dgn rm20 hmpir serupa..

    ReplyDelete
  8. heheheheh... bestkan umo 22 pon dapat duet raya... heheheheh... peace....

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..tau tak pe..dh besar2 pun leh dpt duit raya

      Delete
  9. Bahayanya.. Kene hati2 la cmni..

    http://nadzfisol.blogspot.com/

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. hehe.selamat hari raya yang ke seminggu :P

      Delete
  11. haha..mmg bhya..kena pakai air liur baru x melekat.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehhe..tu la..tp kdang2 air liur pun tak leh jalan

      Delete
  12. owww pasal tu....aku pun pernah alami masa jadi cashier hari tu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. mase jd cashier? bro terbg lebih kt customer?hehe

      Delete
  13. Betol2. Mase nak masukkan dlm
    packet raya, ada yang terbagi
    lebih RM1. Melekat2. Kna hati2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tu la..nasb baik ZouL tak bg duit raya.klu tak mesti terlebeih

      Delete
  14. wah, satu informasi yang begitu mendalam sikranya ia difokuskan. menjadi pengajaran kepada sesiapa yang membacanya. seba itu tranformasi jenis-jenis keluaran duit di malaysia. dah bermaca-macam isu pasal duit baru ini. dulu pasal yang rm5, sering patah kat bahagian plastik tu, gua penah kena yang duit gua buat pembayan atas pembelian direjek sebab duit itu tak cukup sifat sebab terkoyak sikit je bahagian ttepi/bucu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terkoyak sikit pun dah tak laku ke? ZouL siap putus dua duit tu.gne selotep lg..tp alhamdullilah still laku hehe

      Delete
  15. betul betul betul...koz pun ada tersalah kasi time kasi bebudak wet raya...lagi2 time x bersampul...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..better gune sampul sbb nnt budak2 reject lak duit singgit je hehe

      Delete
  16. hehe..biasela tu..nama pun duit baru..dsbbkan tekstr dier licin, so mase 1st-1st tu terlekat..cm yaya, masa nk msuk uet bru dlm smpul raye, pastikan tgn tu sdikit lembab (gosok2 la tgn bg panas..hehe) pastu bru msukkn uet..lau x, mmg terbagi lebih la..;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tu la..kalau jari tak lembab mesti terbgi lebeh

      Delete
  17. Replies
    1. yup.harus berhati2 :) thanks sudi komen

      Delete
  18. mm betul-betul....tp kalau bg kat anis mintak2 la terselit byk keping sikit ye...bukan selalu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha...pastu nnt anis pun bg terselit berkeping2 gak kan hehe

      Delete
  19. terima kasih sudi berkongsi pengalaman... mia akan lebih hati2 nanti...

    ReplyDelete
  20. aha saya pon tekena sbb masa nak bayar duit air RM1 tp melekat, 1 lagi masa nk bg duit raya pada budak2 ada yg nasib baik dapat lbh pulak duit tu huuhuhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..yg dpt lebih tu yg sonok tuuu.

      Delete
  21. betul-betul..
    duit baru bahaya.. melekat.. kena hati-hati..
    kira 2 3 kali baru bayar...

    duit raya; orang bagi kita ambik.. rezeki jgn ditolak.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.ahaks.klu org bg amek lak ye? :P kot nk bg balik..hehe

      Delete
  22. duit baru mmg selalu melekat,untung la barang siapa yg dapat duit lebih hasil daripada kemelekatan duit.P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehee.tu kalau dapat.klu terbagi duit melekat cam zouL kan ke rugi

      Delete
  23. True , Nurrul pun ada kena gak.. Kalau dapat wet raya tuh untunglah.. tapi kalau terlabur kat mana2 , aduiihh rugi2.. sebelum nak bagi.. cek dulu.. hehe ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe..klu terlabur kt mana2 sekeping dua sekali je tak pe la..kalau terlabur berkali2 hehe.pokaiii gk laaaa

      Delete
  24. laaa yaker , baru tahu...klu bayar pun lantak lah melekat ker tak , lepas nie kene kira 10 x sebelum bayar...kekeke :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..klu bayar 3 4 kali ni mau untung gk la cashier tu

      Delete
  25. betol2.tp mase nak masukkan duet tu dalam sampul.rupe2nye terlebih masuk sebab melekat.untung la sape yang dapat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe,,aah untung la sapa yang dapat.

      Delete
  26. anak saudara aku semua melompat lepas aku kasi duit raya. Mau tak melompat sorangx2 aku kasi RM10, tapi bila dibuka sampul haha ada yang RM12,13, best sekali yg sorang kecik dapat rm15. Tapi nasib baek lor anak sdara aku yg dapat muahaha. Xpe coz aku masih lum kawen n dah bkerja xsalah kasi duit raya untuk anakx2sdara yg ayhchik sygi
    http://www.klik-aje.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh..kecik2 dpt duit raya RM10 ++ tu hehe...untunglah diorang cmtu..

      Delete
  27. hmm nape la wat licin kan.. sabau jelaa..
    haha 24yrsold pun still dpt duit ry :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..tu la.sabauu je laa. wah, 24thun still dpt duit raya tu hehehe

      Delete
  28. Eh seronok la besar-besar dapat duit raya lagi..kalau ada kerja dapat lagi lagi la seronok...ha3

    ReplyDelete
  29. Tak suka la duit baru ni. Susah nak kira duit.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.