[Video] Cara Mengelakkan Kamera AES

Cara ini sebenarnya aku terjumpa di laman web Youtube. Tidak sangka pula aku ada cara yang sebegini rupa. Cara ini memerlukan peralatan atau aksesori yang perlu dipasang di plat kereta supaya kamera AES tidak dapat mengesan nombor plat kenderaan anda.

kamera aes,cara elak kamera aes,lokasi pemasangan aes,akta jalan raya baru 2012

Sebelum terlupa, AES ini adalah singkatan bagi Automated Enforcement System dimana sistem ini dijalankan secara automatik 24 jam tanpa henti. Untuk memudahkan korang paham, ianya juga dikenali sebagai Saman Ekor.

Bagaimana kamera AES berfungsi menurut pandangan Puan Bee :

  1. AES akan dipasang di lokasi-lokasi yang telah dikenalpasti ( hot spot ) dan beroperasi 24 jam tanpa henti.
  2. Kamera disambungkan ke pengkalan data JPJ.
  3. Apabila sesebuah kenderaan melalui kawasan tersebut, jika melebihi had laju yang ditetapkan, maka gambar kenderaan akan diambil dan dihantar ke pusat pemprosesan gambar serta pengkalan data JPJ.
  4. Jika disahkan melakukan kesalahan, maka saman akan terus dikeluarkan kepada pemilik kenderaan.
Jadi dah paham kan apa itu AES? Kalau macam itu, korang leh layan video dibawah untuk tahu macam mana orang luar negara terutamanya Eropah mengelakan kenderaan diorang di"snap" oleh kamera AES ini.




Walaubagaimanapun, aku tidak menggalakkan korang mencuba  teknik ini sangat sebab benda-benda macam ini adalah illegal untuk diguna pakai. Sekiranya korang nak cuba juga, risiko sila tanggung sendiri ok. Aku cuma berkongsi, bukan menggalakan. Apa-apapun, pesan aku, berhati-hati lah ketika memandu dan jangan melakukan sebarang kesalahan traffik walaupun sekecil zarah.



Quote:
Kalau kat motor buleh pakai ke? Baru je kena saman sebab kamera ni.


_____________

Kalau korang dah baca, klik "Like" kat bawah ni ye :
[Video] Cara Mengelakkan Kamera AES [Video] Cara Mengelakkan Kamera AES Reviewed by OH Buletin on 2:31 PM Rating: 5

3 comments:

Powered by Blogger.