Kerana Ingin Jadi Viral, Lelaki Ini Sanggup Pijak Al-Quran

Kerana Ingin Viral, Lelaki Ini Sanggup Pijak Al-Quran | Hanya karena ingin viral di laman media sosial,seorang lelaki 20 tahun telah ditahan oleh Polis Pasaman pada 14.06.2016 selepas gambar viralnya memijak Al-quran di dalam sebuah surau tersebar di laman media sosial Facebook.


Suspek yang bernama Nanda 20 mengakui perbuatannya yang berlaku pada 12.06.2016 sekitar jam 23:20 di surau al-ikhlas bersama 4 rakannya.

Nanda Mengaku dia menyesali perbuatannya dan tidak menyangka gurauan tersebut akan menjadi kes polis.

Pun begitu, ketua Polis Pasaman, Yudesri mengatakan,suspek melakukan perkara itu dalam keadaan normal, tidak dalam pengarul alkhol ataupun dadah, dia sebenarnya tidak sempat memijakkan kaki di atas Al-quran, tapi perbuatannya itu tidak boleh di anggap ringan kerana ia melibatkan agama.katanya pada pemberita ketika dihubungi 16.06.2016.


Yudesri juga mengatakan bahwa keempat suspek juga sudah ditahan,dan mereka mengaku atas perbuatannya.

Sebelumnya gambar berkenan di muat naik oleh Nanda di akau Facebooknya dengan menulis " Jangan tiru adengan ini bro” ekoran daripada gurauan itu, lelaki memijak Al-Quran telah menjadi berita nasional negeri itu.


Akibat daripada perbuatan mereka,keempat suspek di ancam 6 tahun penjara berkait pasal 28 ayat 2 UU ITE n No 11 tahun 2008 JO pasal 156 huruf a, KUHP, tentang Tindakan Penistaan Agama

Kerana Ingin Jadi Viral, Lelaki Ini Sanggup Pijak Al-Quran Kerana Ingin Jadi Viral, Lelaki Ini Sanggup Pijak Al-Quran Reviewed by OH Buletin on 9:47 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.