Penjawat Awam Balik 30 Minit Awal Sempena Ramadhan

Penjawat Awam Balik 30 Minit Awal Sempena Ramadhan | Permintaan seorang penjawat awam melalui akhbar tempatan beberapa minggu yang lalu agar kerajaan memberi kelonggaran bagi untuk balik awal sempena bulan ramadhan, akhirnya dipersetujui.

tan sri ali hamsa, penjawat awam, penjawat awam balik awal ramadhan, waktu kerja penjawat awam ramadhan

Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Tan Sri Dr. Ali Hamsa, berkata, Kerajaan telah bersetuju untuk mengurangkan waktu rehat penjawat awam selama setengah jam.

"Langkah itu diambil bagi memberikan kemudahan kepada mereka untuk memanfaatkan bulan ramadan yang mulia ini bagi menjalani tanggungjawab ibadah.

"Bagi melaksanakan perkara tersebut, Kerajaan bersetuju untuk menambah Waktu Peringkat (WP) dalam jadual Waktu Bekerja Berperingkat (WBB) yang sedia ada di semua agensi Kerajaan Persekutuan," katanya.

Menurut kenyataan itu, perlaksanaan WBB pada bulan Ramadan bagi pejabat di Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur dan Putrajaya), Perlis, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang dan di mana hari Sabtu dan Ahad merupakan Hari Rehat Mingguan, Waktu Pejabat bagi negeri-negeri ini ialah dari jam 7.30 pagi hingga 5.00 petang. Waktu Rehat dari jam 1.00 petang hingga 1.30 petang (Isnin hingga Khamis) dan 12.30 tengah hari hingga 2.30 petang (Jumaat).

Bagi negeri-negeri lain, Kedah, Kelantan, Johor, Sabah, Wilayah Persekutuan Labuan dan Sarawak, WBB pada bulan Ramadan boleh dirujuk melalui Surat Perkeliling Perkhidmatan Bilangan 1 Tahun 2016.

tan sri ali hamsa, penjawat awam, penjawat awam balik awal ramadhan, waktu kerja penjawat awam ramadhan

"Perlaksanaan pengurangan waktu rehat ini tidak akan menjejaskan aktiviti dan operasi sistem penyampaian perkhidmatan awam sepanjang bulan Ramadan kerana perlaksanaan ini tidak mengubah tempoh waktu bekerja penjawat awam sedia ada," katanya.

Penjawat Awam Balik 30 Minit Awal Sempena Ramadhan Penjawat Awam Balik 30 Minit Awal Sempena Ramadhan Reviewed by OH Buletin on 12:48 AM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.