Game 'Pokemon Go' Haram - Abbas Shouman

Game 'Pokemon Go' Haram - Abbas Shouman | Timbalan Ketua Sekolah Islam Al-Azhar, Abbas Shouman dalam temubual bersama sebuah agensi berita pada Khamis lalu berkata, permainan telefon bimbit, 'Pokemon Go' adalah dilarang oleh undang-undang Islam.


Lapor Al Masdar News, Shouman mendakwa, bermain dengan permainan tersebut sama seperti meminum minuman alkohol, yang mana juga diharamkan oleh Islam.

"Secara negatif, ia mempengaruhi minda dan membahayakan pemain atau orang lain tanpa disedari. Adalah berdosa bermain permainan ini kerana mengundang sifat yang berlebihan menjadi punca utama permainan ini diharamkan," katanya.

Sementara itu di Singapura, seorang wanita dipecat dari syarikatnya hanya kerana menulis komen yang berbaur penghinaan terhadap negara itu berikutan pulau hujung berkenaan tiada permainan Pokemon Go.

Eskpattriat Australia, Sonny Truyen, memuat naik status di Facebook "Anda tidak boleh menangkap pokemon di negara teruk ini," mencetuskan kemarahan warga SIngapura.

Ekoran itu, Ketua Eksekutif 99.co, Darius Cheung telah memecat Truyen dan memohon maaf di atas kelakuan pekerjanya itu.

Truyen juga telah menutup akaun Facebooknya dan memohon maaf melalui laman Mashable.

Game 'Pokemon Go' Haram - Abbas Shouman Game 'Pokemon Go' Haram - Abbas Shouman Reviewed by OH Buletin on 12:02 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.