'Sepanjang aku jadi Driver Uber, inilah pengalaman yang paling manis'

'Sepanjang aku jadi Driver Uber, inilah pengalaman yang paling manis' | Sesuatu aku nak kongsi dengan rakan-rakan driver semua. Sejak dari awal tahun lalu aku jadi driver, belum pernah sekali pun aku ada masalah dengan mana-mana rider (pelanggan). Maki hamun, jauh sekali. Mengeluh kerana tambang rendah pun hanya berbisik dalam hati sahaja.


Belum pernah lagi aku post di sini tentang apa-apa isu panas. Tetapi kali ini, tergerak hati nak cerita kisah pada Khamis minggu lalu.

Aku dapat rider perempuan Cina tua, bertongkat, dari The Intermark ke Alpha Angle Wangsa Maju. Sampai di destinasi, rider tanya sama ada aku boleh menunggu dia membeli barang dapur di Jusco?

Aku berfikir seketika, dengan jalan sesak di luar sana, aku kata aku boleh tunggu, tiada masalah. Bila dia tahu aku sanggup tunggu, dia meminta aku menemani dia beli barang dapur. Sebabnya dia bertongkat, nak bawa troli agak payah. Kira macam kuli jugalah aku dibuatnya. Tetapi, siapa kisah? Bukan orang tahu pun aku siapa.


Jadi aku temankanlah dia. Apa yang menariknya ialah, dalam ketika dia mengambil barang-barang yang mahu dibeli, dia menawarkan aku ambil sekali barang-barang keperluan aku sendiri terutamanya barang-barang rumah.

Pada mulanya aku menolak, tetapi bila dia paksa aku siap ketuk-ketuk kaki aku dengan tongkat dia, akhirnya aku terpaksa jua mengalah. Aku ambillah juga, banyak tak banyak jugalah. Tetapi cukuplah barang-barang dapur untuk aku sekeluarga.

Beras, ayam, susu, makanan kucing, tisu, maggi bagai. Total semua untuk barang aku sahaja RM213. Manakala barang-barang dia pula RM300.

Alhamdulillah, bagi aku ini rezeki Allah nak bagi.

Kata perempuan tua itu, dia belanja sebab aku sudi membantu dan tidak berkira dengan dia. Seriously, selama aku buat job as a driver ini, tak pernah terfikir aku akan berhadapan dengan pengalaman-pengalaman seperti ini. Ini adalah pengalaman manis buat aku.

Dan buat rakan-rakan semua, layanilah rider anda dengan baik. Seteruk-teruk rider kita dapat hari ini, inshaAllah ada rider yang paling bagus yang Allah bagi untuk kita nanti.

'Sepanjang aku jadi Driver Uber, inilah pengalaman yang paling manis' 'Sepanjang aku jadi Driver Uber, inilah pengalaman yang paling manis' Reviewed by OH Buletin on 5:40 PM Rating: 5

No comments:

Powered by Blogger.